torsdag den 29. juli 2021

Sommertogt 2021, 6., 7., 8. og 9. etaper


Borgmesteren for gennaker mellem Hvalpsund og Livø.

6. etape. Skive - Hvalpsund Fiskerihavn - Hvalpsund Lystbådehavn 
Efter at have tilbragt ca. ti gode dage på Rømø var vi nu tilbage i Skive hos Borgmesteren. Jeg havde på forhånd bestilt bord på Hereford Beefstew, der har udsigt over havn og fjord. Vi sov i båden og gjorde os klar til at sejle til Hvalpsund, der skulle have et alle tiders strandbad med udspringstårn.

Vi taler tit om, at en af forskellene mellem vores gamle båd, L23'eren Helge, og Borgmesteren er, at det føles som om, Borgmesteren gerne VIL sejle hurtigt, og blot behøver en smule hjælp.


Der var rigtig god vind med en del skæring på turen til Hvalpsund. Vi startede med at gå ind i den lille Fiskerihavn, som også havde flere gæstepladser. Havnen har ifølge søkortet en dybde på 2 - 2,5 m, men vi ramte bunden flere gange, inden vi fandt en plads, der var dyb nok. Det var ikke muligt at betale havnepenge, men strøm kunne man få lov at betale. Men man kunne ikke af den grund for koden til strøm.
Hvalpsund fiskerihavn. Jævnt kedelig.

Efter en lille gåtur til lystbådehavnen besluttede vi derfor at lægge os derover uden på en tysk Luffe 37. Den tyske Luffe 37 viste sig at være GER 22, som jeg selv havde set på i Kiel, inden vi købte DEN 68 i Malmö. GER 22 har siden gennemgået en større renovering, og den er nu blevet rigtig flot.
At se GER 22 igen var som at se en ny båd, så meget har de nye ejere gjort ved den. Det var rart at møde nye venner. Men det var også rart at møde andre gør-det-selv-Luffe 37-entusiaster. I Luffe-klubben er der ikke den samme udveksling af båd-gør-det-selv-idéer, som der var i L23-klubben.


Efter en aften i hyggeligt selskab med de erfarne tyske Luffe-sejlere fulgtes vi ad nordpå. De skulle til Fur, og vi til Livø.
GER 22.

DEN 68.


7. etape. Hvalpsund - Livø
Følgeskibet John, dette års suveræne vinder af Anholt Lone Star, ligger her udenpå os i Livøs yderhavn. Vi badede fire gange i det lækre vand på overliggerdagen.

Turen til Livø bød på meget skiftende vindstyrker. Noget af vejen var det opportunt med gennaker, resten var det fint med fokken.


Man læser i guidebøgerne, at "naturen er helt fantastisk på Livø." Og det er den. Men det skal nok opleves, før man helt forstår det.


Selve Livø var helt fantastisk. Desværre var her en del tordenvejr, og vi tog derfor en ekstra dag, så vi kunne udforske øen lidt mere. Det gav også vores følgeskib, S/Y John af Bogense, mulighed for at støde til og tilbringe en dag sammen med os på øen. 
Mellem badningerne var der tid til spil og madlavning.


8. etape. Livø - Glyngøre
Følgeskibet John af Bogense på vej til Glyngøre.


Sejlturen fra Livø til Glyngøre var i følge med John af Bogense og var på ca. 13 sømil. De sidste stræk var på skæring, men det gik uden kryds. Det var nok en af de få ture, hvor man ikke lærer noget, fordi det bare var smooth sailing for fok og store hele vejen.
Lækre østers fra Glyngøre.


Glyngøre havn var, til trods for at være helt fantastisk, fyldt med grønne pladser. På havnen var der røgeri, østersbar, gode iskiosker, indkøbsmuligheder og et fantastisk sejlerhus for gæstesejlere, der er det bedste, jeg har oplevet. Men det bedste var en strandlegeplads måske 100 meter fra stranden. På trods af generelt virkelig dårligt vejr var der nogle få ophold i vejret med solskin. Og det var rigeligt til at blive forpustet på vandlegepladsen. Nu hedder den jo en vandlegeplads. Men det afholdte ikke de fuldboksne besætninger fra Borgmesteren og John fra at boltre sig. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har haft det så sjovt.

Glyngøre ligger lige ud til Sallingsund, og vi var forinden i tvivl om, om vi skulle tage den havn eller vælge Nykøbing Mors. Til vores behov var Glyngøre virkelig et godt valg, og vores venner fra GER 22 mente nok det samme, for de havde skiftet havn fra Nykøbing til Glyngøre - et stræk på måske én sømil.

9. etape. Glyngøre - Løgstør.

Smukke Fur fra nordsiden passeres her.

Fordi Glyngøre var så fantastisk, overvejede vi en overliggerdag der. Men vejrudsigten bød på mget dårligt havnevejr, så vi valgte at gå tidligt ud og sejle til den havn i Løgstør, hvor jeg et par uger forinden bunkede diesel. Det er en lille og kompliceret havn at anløbe, så vi lagde os på tankpladsen lige ved indløbet og dannede os et overblik. Der var kl. 11 flere ledige pladser. Nu her kl. 19 er her ved at være fyldt, men med et køligt overblik vil man kunne presse lidt flere både ind. 

Selve sejlturen gik rigtig godt i stigende vind, og vi lå på en gennemsnitsfart på over otte knob og en topfart over ti, inden vi måtte bjærge storen før sejlrenden. Så lænsede vi for fokken til lige før havnen og drejede ind for motor.

I Løgstør så vi Limfjordsmuseet. Limfjorden har en fascinerende historie om, hvordan den til tider har være en fjord og til tider et sund, men det er en historie for en anden gang. Frederik d. IIV's kanal ligger også lige her ved Løgstør, og i dag udgør den Løgstørs største havn.



Ålekvasen Kirstine i Den store havn. Vi lå i den mellemstore havn.

Og her ligger en jolle i den lille havn. Bagved ligger en tremaster langskibs på kongeskibets kaj.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar