tirsdag den 23. marts 2021

Vinterprojekt: Opdatering af rorpind

Jeg antager, at bådens rorpind er original fra båden blev søsat i 1985.

Det er i sig selv jo fantastisk, at en klods udskåret teak kan holde i 35 år. Men så igen. Det kunne den måske heller ikke meget længere. Den var ved at revne på langs. Jeg måtte have den hjem på værkstedet og se på den.

Bagenden af rorpinden set fra siden. Revnen dér bekymrede mig. Den nåede halvejs gennem pinden på langs. Derudover var rorpinden, som man måske kan ane, ret grim at se på.

Jeg startede med at slibe rorpinden, for jeg overvejede at lakere den. Efter jeg havde slebet den, vaskede jeg den i vand. Under påvirkning af vand slog den sig endnu mere og gabte måske en hel centimeter. Det er altså påvirkning af vand og vind og vejr, der har fået den til at slå sig til at starte med. 

For at løse det problem, sprøjtede jeg epoxy ind i mellem de to træflader og satte også to kraftige skruer i for at holde sammen på det. Da epoxyen var hærdet op, gav jeg mig til at lakere pinden med de sædvanlige 8+ lag. Jeg brugte en juletræsfod, som jeg har brugt før, så jeg kunne lakere hele pinden på en gang.

Et anden problem med rorpinden var, at rorpindsforlængeren ikke spillede sammen med selvstyreren. Den tap, selvstyreren griber fast i med rorpinden, sad i vejen for rorpindsforlængeren, der ligger på langs midten af rorpinden, når den (forlængeren) ikke er i brug. Jeg besluttede mig derfor for at flytte selvstyrer-tappen lidt til siden, så der kunne blive plads til begge dele. 

Tappen sad før i hullet i midten. Jeg fjernede tappen og borede et ny hul til den. Det gamle fyldte jeg ud med epoxy inden lakering.

Inden lakering af teak skal man huske at tørre det øverste af træet godt ud ved at behandle med acetone. Jeg har god erfaring med lakering af teak efter den metode fra et projekt på vores gamle båd.

Så er rorpinden limet, skruet sammen og lakeret. Så skal den bare samles og monteres.

Rorpindsforlængeren kan sidde i hvileposition, samtidig med at selvstyreren er i brug.

En sidste ting, jeg ville lave, var udformningen på spidsen af pinden. Før var den firkantet. Nu er den rund. Jeg kan bare meget bedre lide at holde ved en rund og glat rorpind end en firkantet og ru. Det er nok en personlig sag. Men det er lidt som på en cykel. De steder hvor man har berøring med grejet, skal man tilpasse, så de passer til ens egen komfort.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar