tirsdag den 28. juli 2020

Sommertogt 2020 - de sidste etaper

Anholt - Hornbæk - S/K Lynetten

Kronborg om styrbord. Vi er snart hjemme.
2020 har været et specielt år på mange måder. Men som sejlersommer vil den nok mest bliver husket for vind. Masser af vind. For at komme til Anholt måtte vi stå meget tidligt op i Mölle. Da vi kom til Anholt, var der en dag med for hård vind til at sejle, inden 'vinduet' for sejlads igen åbnede for en kort overgang. For at komme derfra inden vinduet igen skulle lukke sig i fire dage, måtte vi tage tidligt af sted. Meget tidligt. Senest kl. 0200 om morgenen. Så i stedet for at stå meget tidligt op, lod vi være at gå i seng og sejlede kl. 2250 i mørke fra Anholt for at tilbagelægge 50 sømil mod Hornbæk. Vi havde planlagt at nå frem kl. 0900, altså fem knob i gennemsnit.

Natsejladsen til Hornbæk er en sejlads, vi sent skal glemme. Komplet stjerneklart vejr, vind på 6-7 m/s det meste af vejen, store krævende kattegatbølger, godt selskab og fuld fart på. På trods af alt det, var jeg alligegel på kanten af min komfortzone. Man føler sig bare ldit smere udsat om natten. Men på den anden side er natsejlads også utroligt smukt. Det er ikke uden grund, at den slags sejladser tit leder bloggere til at rable uforståeligt lommefilosofisk sludder af sig. Jeg skal skåne jer, men jeg var i det hjørne den nat. Vi var fremme 0630 med tid til en lur, inden vore venner fra Grinden Josefin af Christianshavn anløb Hornbæk fra syd.

To danske klassikere side om side.
I Hornbæk tilbragte vi knap 1½ fantastisk hyggeligt døgn i en god havn og godt selskab, inden vejret igen drev os videre. Det har vejret gjort hele ferien. Vi ville gerne have været blevet i Hornbæk, men et kulingvarsel gjorde, at vi måtte tage af sted i god tid for, at vi kunne nå København inden aften for ikke at blive fanget i Hornbæk i flere dage i dårligt vejr.

Fra Hornbæk til Kronborg var vinden god og agten for tværs. Her er det Josefin, som vi fulgtes med, der sætter et sejl mere.
Hjenturen fra Hornbæk blev lidt friskere end forventet. Fra Honbæk til Kronborg var der slæk på skøderne, og vi målte flere gange 9,9 knob. I selve Sundet var vinden frisket og kom nu foran for tværs. Men bølgerne på Sundet er mere tilgivende end på Kattegat, så det gik. Det var en af de sejladser, som er god sejlads, men hvor man også glæder sig til at komme i havn.

Billeder gør ikke Sjællands nordkyst ret. Her er bare så smukt.