onsdag den 29. juli 2020

Motorkærlighed - Rens af varmeveksler

Man kan forberede sig, så der ikke kommer for meget farvet kølevæske alle vegne. Det lykkedes dog ikke helt.

Vores dejlige Volvo Penta 2002 har haft en smule hvid røg i udstødningen. Ikke meget, men dog synligt. Man siger jo, at hvid røg kan tyde på, at der er noget galt med kølesystemet. Nogle siger dog, at gamle Volvo Penta'er skal have lidt hvid røg i udstødningen.

Det første jeg gjorde, var at skifte køleslangen til en armeret slange, så den ikke længere blev suget flad, når der kom vacuum på. Det gav mere kølevand, men stadig hvid røg. Dernæst afmonterede jeg og rensede udstødningsknæet og skiftede impelleren. Stadig en smule hvid røg.

Al saltvandsystemet var nu renset. Og saltvandssystemet kører rigtig godt, som jeg så det, da den gamle køleslange bev suget helt flad + der kommer nok kølevand ud, når motoren kører.

Nå, men motoren er den ferskvandskølede model. Varmevekseleren, altså der hvor ferskvandskølevandet bliver kølet af saltvand, var hovedmistænkt. Derfor havde jeg bestilt nogle pakninger, så jeg kunne skifte dem, når jeg skulle skille det system ad, og jeg havde planlagt at afmontere varmeveksleren og give den et syrebad. Desværre opstod der leveringsproblemer med mine pakninger, så jeg fandt en alternativ måde at afkalke varmeveksleren på.

Denne gnidrede svenske manual beskriver en alternativ måde at rense/afkalke ferskvandssystemet på. I sin enkelhed tømmer man systemet for ferskvand/kølevæske og fylder en opløsning af syre på. Så lader man motoren køre i 20 minutter, så den kommer op på arbejdstemperatur (75 - 80 grader C), hvor syren også er mest effektiv. Dernæst tapper man syreopløsningen af og renser systemet grundigt, inden man hælder en ny kølevæskeblanding på. Det er jo elegant i forhold til at skille systemed ad. Men man mister jo den 100%'s vished der er i, at man VED, det hele er i orden, fordi man har SET det med egne øjne.
Her ser vi ekspansionstanken, som er et resevoir for kølevæske, der er forbundet med to slanger til motoren. Kølevæskestanden skal være mellem de to linjer. Når man skal tømme systemet adskillige gange for varme kemiske opløsninger, kan man med fordel tømme ekspansionstanken først for så meget væske som muligt. Det kom jeg i tanke om, da jeg havde tømt systemet de første tre gange.

Her suger motoren ferskvandskølevæskeblandingen ind, så man afmonterer, hvorefter kølevæskeblandingen løber langsomt ud af både slange og rør. Hvis man ikke har tømt ekspansionstanken først, vælter det ud i store mængder under tryk. Tro mig!

Virkede det så?
Ja. I hvert fald ved første øjekast. Her kører motoren ved 2000 omdrejninger pr. minut og har gjort det længe. Men efter at have afsluttet projektet helt lykkedes det mig faktisk at frembringe en smule hvid røg igen. Jeg bilder mig ind, at det er mindre end før. Men under alle omstændigheder har jeg nu hvished for, at hele kølesystemet er, som det skal være + jeg har lært en del om motoren, mens jeg har arbejdet med det. Motoren kører som en rigtig fint, så nu, hvor jeg har været hele systemet igennem, skal jeg måske bare lytte til de stemmer, der siger, at en gammel Volvo Penta skal give lidt hvid røg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar