tirsdag den 28. juli 2020

Sommertogt 2020, femte etape - Anholt

Bye, bye, Kullen. Vi ses om to år!
Vi ville, hvis muligt, gerne mødes med Kabysmesteren og hans besætning. Kabysmesteren sejler i sit eget skib, Maxi Magic'en John af Bogense. Vi ville begge gerne besøge Anholt igen, så vi aftalte at mødes der. Mölle ligger godt til et togt til Anholt, men selv Mölle ligger godt 40 sømil derfra.

For at ankomme i nogenlunde tid, var vi stået op til afgang lidt over seks om morgenen. Vinden var stik imod til vi kunne runde Kullens spids, så vi tog den for motor lidt mod syd, til vi kunne sejle bidevind mod spidsen. Fra da af sejlede vi et par timer på bidevind i gammel sø med store bølger lige imod. En Luffe 37 kan også banke pæle i, skal jeg lige love for. Vi havde svært ved at holde både fart og højde i et par timer og overvejede, om det var besværet værd. Men ved 9-tiden kom den lovede rummer, og bølgerne stilnede lidt af og kom lidt mere ind fra siden. Fra da af gik det bedre og bedre, og den sidste time sejlede vi omkring 7 knob i halv vind og solskin. Det var virkelig dejlig sejlads, og det var rart at mærke den langsmalle båd strække lidt ud.
Navigationsmæssigt var sejladsen enkel, og vi mødte kun få andre på havet.
Vinden var mellem 5 og 8 m/s, og vi sejlede for fuld store og fok hele vejen. Genua havde nok været bedre i de perioder, hvor vinden var svagest, men fokken var det helt rigtige valg til turen.

Anholt er Danmarks mest isolerede ø. Selv om der er suveræn 4G-dækning (TDC's net, ikke 3's) på øen, er der et langt stykke på i hvert fald 25 sømil, hvor man er udenfor dækning. På en klar dag som i dag har man i et kort tidsrum landkending med Kullen og Anholts forbjerg samtidig. Så det føltes ikke så isoleret og alene i verden, som sidst, jeg sejlede her. En god VHF med antenne i masten giver også radiokontant til alle de skibe man kan se og flere til, og vi var aldrig helt alene derude.

På Anholt spiser man jomfruhummer!
Fyldt havn? Fyldt med ledige pladser i hvert fald. Sidst jeg var her, fik jeg et lift på øen i en golfbil af en lokal. Han fortalte, at havnen blev fyldt, hvis der blev lovet godt vejr fem dage i træk. Og det giver jo god mening. Det er en hård tur herover i dårligt vejr, uanset hvor man kommer fra. Og er man sejlet hele den tur, så vil man gerne blive lidt, og så skal der også helst være mulighed for at komme derfra igen. I dag var det sejlervejr, i morgen bliver det halvdårligt vejr, og i overmorgen kan man komme herfra igen, hvorefter der kommer kuling i flere dage, lover vejrudsigten. Så jeg forventede at finde havnen halvtom, hvilket den også var.

På Anholt mødte vi Kabysmesteren og hans besætning. Vi badede og hyggede i bådene den første dag og gennemførte byvandring den næste.

Borgmesterens matros måtte hjælpe med at få et spilerfald ned fra masten.

Kontant og rimelig afregning for a job well done.