tirsdag den 21. juli 2020

Sommertogt 2020, de første etaper

Storslået natur lige ved Råå.
Grundet hårdt vejr havde jeg ikke sejlet Borgmesteren nogen steder hen for at afvente sommertogtet. I stedet ventede den på os på Lynetten efter vores sommerferie på Rømø.

Desværre er der igen hårdt vejr over landet, så vi startede ud med nogle må ture. I første omgang skulle vi krydse eller sejle for motor til Dragør og mod Bøgeskov eller Skanör, men det blev hurtigt droppet til fordel for en mere behagelig rumskødssejlads til Bäckviken på Hven. Her fandt vi havnen fuld og lagde os for anker lige syd for havnen. Her lykkedes det os at gå udramatisk på grund, komme fri og lægge anker ud igen og puste SUP-boardet op til brug for landgang. Imens det skete, så vi den største båd i havnen sejle ud, og det gav hele to ledige pladser. Så vi sejlede fluks derind for at få den ene.

I Bäckviken havn lå vi fint. Men der var et leben, jeg aldrig har set mage til før på de kanter. Færger sejler dertil i pendulfart fra Landskrona, Råå, Helsingborg, Helsingør og København. Så der er nok at holde øje med i havnen. Den sidste færge sejlede kl. 1930, hvorefter roen sænkede sig i havnen.

Efter en overnatning i Bäckviken sejlede vi hård skæring i fem sømil til Råå. Det er første gang, vi er i Råå, som er en frihavn. Havnen er hyggelig, men nu ved vi lidt mere om, hvor man med fordel kan finde en god havneplads.

Vi spiste frokost på Restaurant Piren, hvor familien Landström havde reserveret bord.

Fra Piren havde vi udsigt til dette smukke skib, som svenskerne kalder en långsmal snabbseglar.

Ved siden af en Maxi ICA ligger Råås Systembolag, som har et fantastisk udvalg af billige kvalitetsøl. Det er sjældent at se så mange  gode IPA'er på dåse på et sted. Men Systembolaget har det.
Der er stadig hård vind på Øresund, så vi har taget en overliggerdag og udforsket naturen i området. Der er nogle gode og smukke gåture langs åen.

På overliggerdagen i Råå kom min ven Fendersejleren forbi og hjalp mig med at skifte olie og oliefilter. Og det var en længere historie, men den kommer senere i et opsamlende indlæg om motoren.