tirsdag den 21. juli 2020

Småprojekter 2

Flere projekter

SUP Board. Stort nok til to.
Som jeg beskrev det i mit indlæg Første uge på havnen, så er båden grundlæggende sund. Der er ingen store projekter. Men det var også en af grundene til, at vi valgte denne båd. Vi skulle kunne bo på den fra start, så det nyttede ikke noget, hvis vi skulle have haft den på land og fikse strukturelle skader.

Siden den sidste sammenfatning af småprojekter har vi, foruden et strømprojekt, fået lavet lidt mere.

Der dukker dog hele tiden flere småting op, man har lyst til at fikse. Det skylder nok hovedsageligt, at vi har brugt seks år med vores tidligere båd, Helge, på at finde ud af, hvordan vi vil have vores båd indrettet og så gøre det.

Skibsradioen

Der fulgte en radio med båden. Radioen har dual watch, noget som jeg savnede på den radio, vi havde i Helge. Med dual watch-funktionen kan man lytte på to kanaler samtidigt. Det er smart, for man vil gerne tale på en anden kanal end 16'eren, der er nødkanalen, for ikke at forstyrre. Men omvendt vil man jo også gerne lytte på 16'eren, for hvis folk har brug for hjælp, så hører man det der.

Radioen lå og raslede rundt på en hylde, da vi overtog båden, så det var en god lejlighed til at finde en bedre placering. På Helge var radioen placeret, så man kunne betjene den både fra kahytten og fra cockpittet. Det var smart, så det ville vi selvfølgelig også have på Borgmesteren.

Frølår - flere frølår
Fem frølår i BB side.
Det blev klart for mig, at indhalerlinen til rulleforsejlet, som båden ikke er født med, brugte det frølår (med bøjle), som barberhalet skulle bruge. Man skal bruge begge dele samtidigt, så jeg var nødt til at montere endnu et frølår.

Rebeliner fikset
Under kapsejalds 
i hårdt blev det alt for tydeligt, at rebesystemet på bommen var sat forkert op. Vi kunne kun lave mitigerende handlinger på havet, men godt hjemme i havn kunne jeg på en times tid fikse det.

Bagstagselastik
Under sejlads har jeg fået kritik fra både rederen og kabysmesteren over, at man får det slaskende læ barberhal i hovedet. Det har jeg prøvet at afbøde med et system, jeg har set på det gode skib Stoppenålen, en Luffe 40, også med bagstag.

En kraftig elastik kører gennem en blok på agterstaget. Idéen er, at når bagstaget strammes til luv, trækkes elastikken gennem blokken og hjælper med at trække læ bagstagsblok op. Elastikken i sig selv trækker selvfølgelig også blokken op og forhåbentlig væk fra rorsmandens M/K hoved.
Lukning af huller i motorrumslugen
Motorrumslugen er som standard i en Luffe 37 sat fast med fire skruer. Det er bare en dårlig løsning, for man har tit brug for at åbne for at ordne et eller andet dernede. Jeg har i hvert fald. Men jeg er så også typen, der aldrig havde kabinet på min computer. Men det er også gået op for mig, at der ikke kommer vand ind, selv når lugen bare ligger løst på, så det bliver løsningen indtil videre.


Her har jeg lukket hullerne med teak-propper. De er ret nemme at tage af, hvis man fortryder.

Plexifix stikskot

Til vores gamle båd, Helge, havde i købt et brugt Plexifix-stikskot, som vi var meget glade for. Så da jeg mødte Plexifix-manden på havnen, fik jeg ham til at tage mål til et magen til til Borgmesteren. Det lyser rigtig godt op i salonen og gør det muligt for os at kigge ud.

SUP - Landgangsfartøj
Som på Helge, mangler vi også lidt et rigtigt landgangsfartøj på Borgmesteren. Nu har vi købt et SUP Board som landgangsfartøj og leg. Og det er helt fotrinligt til begge dele. Det kan også nemt stuves af vejen i en kistebænk under sejlads.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar